Hormonii si tipologiile menstruale

Suntem noi ca femei definite de “zestrea hormonala” cu care ne-am nascut?

Hormonii – aceste misterioase elemente biochimice din trupul nostru – ne indica anumite predispozitii emotionale: unele femei se enerveaza foarte usor, sunt iritabile, agitate si “mereu in priza”, altele sunt predispuse catre depresie, pesimism si sunt, in marea majoritate a timpului, nostalgice si triste, alte femei au o pasiune sau sunt chiar dependente de gustul dulce – le plac prajiturile, bomboanele, napolitanele, fursecurile, torturile si, in general, cam orice este dulce, in timp ce altele sunt predispuse la a retine apa in trup, a lua in greutate foarte usor si a fi mai mereu balonate.

Toate aceste manifestari sunt normale din punct de vedere medical. Nu trebuie sa te ingrijorezi daca te recunosti la una din categoriile de mai sus. Insa, ca orice exces, este bine sa te observi si sa vezi daca nu cumva, exagerezi intr-una din directiile mentionate. De exemplu, daca la toate petrecerile la care mergi alaturi de prieteni sau in locurile unde este muzica si voie buna, te surprinzi deprimata si hotarata sa pleci acasa asa, din senin, s-ar putea ca hormonii sa fie cei care iau aceasta decizie in locul tau. Sau daca cineva abia te atinge in metrou, iar tu faci o criza de nervi ca ti s-a incalcat spatiul personal. Aceste doua exemple te ajuta sa vezi cand anume hormonii iti dicteaza viata, cand nu esti tu cea in control, ci natura ta biologica.

Bineinteles este nevoie de bun simt pentru a realiza daca un anumit comportament repetitiv iti este daunator sau, din contra, te ajuta sa iti stabilesti niste limite.

Un pic de stiinta

De la sindromul premenstrual si pana la menopauza, hormonii sunt adevarati mesageri ai feminitatii noastre si ne pot afecta dispozitia, greutatea, poftele culinare si chiar dorinta de a face sex. Pentru multe femei, aceste lucruri trec fara prea mari probleme, insa pentru altele, fiecare schimbare hormonala le afecteaza destul de mult.

“Femeile pot fi, si multe dintre ele chiar sunt, foarte afectate de fluctuatiile hormonale. Uneori se ajunge pana in punctul in care se simt coplesite cu totul – ca si cum si-ar pierde, pentru o vreme, tot controlul asupra propriei lor persoane” spune Christiane Northrup, autoarea cartii Intelepciunea Menopauzei.

Pentru marea majoritate a femeilor, elementul central al perioadei de maturitate sexuala nu este sarcina, ci sindromul premenstrual – in special schimbarile de dispozitie asociate cu acesta.

Din punct de vedere medical, orice simptom apare chiar inainte de menstruatie – durerile menstruale, sensibilitatea sanilor, balonarea etc – se condsidera a fi “sindrom premenstrual”. Dar, pentru marea majoritate a femeilor, problema dispozitiei reprezinta ceea ce de defineste sindromul premenstrual. Aici poate fi inclusa aproape orice stare, de la anxietate la depresie, melancolie, sensibilitate, furie sau desconsideratie fata de propria persoana.

Desi medicii spun ca schimbarile de dispozitie nu indica neaparat probleme hormonale, totusi ele arata faptul ca fiecare femeie metabolizeaza hormonii diferit.

Ce este de facut cand suntem in toate proaste?

Desi nu ne putem schimba biochimia trupului, putem totusi sa facem unele schimbari cum ar fi adoptarea unor obiceiuri benefice care sa contrabalanseze tedintele uneori exagerate care ne deranjeaza. Vom lua pe rand cele 4 tipologii feminine in functie de sindromul premenstrual, cautand solutii pentru fiecare in parte.

Tipologia 1: dependenta de DULCE inainte de menstruatie

Aceasta se petrece deoarece in corp are loc hipoglicemia (scaderea glucozei din sange). Simptomele hipoglicemiei sunt: durere de cap rapid instalata, moleseala brusca, tremur, ameteala, senzatia intensa de somn, scotoame scintilante (“stelute in fata ochilor”), senzatia de lesin. Acest gen de femei se indreapta de obicei catre primul tip de ciocolata gasita in magazin, insa, dupa cum stim, zaharul alb da un “boost” de moment organismului, iar apoi are efecte indelungate daunatoare, printre care mentionam obezitatea. Mult mai sanatoasa este mierea, ciocolata facuta in casa (din timp pentru a evita situatiile urgente in care avem nevoie de ceva dulce pe moment), fructele foarte dulci (curmale, stafide etc.), sucurile pe baza de aronia sau alti indulcitori naturali (siropul de agave, siropul de artar) etc.

Tipologia 2: tendinta catre NERVI, IRASCIBILITATE, AGITATIE inainte de menstruatie

Femeile din aceasta categorie au sentimentul ca toata lumea vrea ceva de la ele, ca li se cer lucruri imposibile, iar singura metoda de a “inlatura” aceste cauze de stres, este sa reactioneze impulsiv, sa ridice tonul si sa puna lucrurile la punct. De fapt, aceasta este o reactie biochimica datorata unei predominante a estrogenului in corp, mai exact datorita unui deficit de progesteron. Estrogenul este hormonul care ne transforma din fetite in femei prin faptul ca ne determina cresterea sanilor si aparitia menstruatiei in adolescenta. Insa un exces de estrogen (de fapt deficit de progesteron) ne poate predispune la a lua in greutate in special in zona soldurilor, taliei si coapselor, la fibroame, chisturi sau la a avea ten acneic chiar si la varsta adulta. O solutie pentru femeile care se enerveaza usor este sa invete sa se relaxeze, sa caute activ relaxarea in viata lor (prin sport, yoga, plimbari in natura, practicarea unui hobby etc.). Toate aceste metode sunt utile cand le practicam din timp, astfel incat sa nu mai ajungem sa fim o adevarata “oala sub presiune” la job sau in alte conjuncturi stresante. O solutie de moment este sa ne observam starea (uneori stim clar ca suntem cu “capsa pusa”) si sa ne controlam impulsurile. Respiram adanc, luam o pauza de la ceea ce facem, amanam raspunsul pe care trebuie sa il dam interlocutorului (daca ni se cere asa ceva) pentru cateva minute pentru a avea timp sa ne calmam. De asemenea suplimentele alimentare pe baza de fitoprogesteroni ne pot ajuta enorm in echilibrul hormonal, in cazul in care nu dorim sa apelam la endocrinologie.

Tipologia 3: predispozitie catre DEPRESIE, TRISTETE, MELANCOLIE inainte de menstruatie

Aceasta predispozitie se datoreaza unui nivel scazut de estrogen (predominanta progesteronului in corp). Femeile din aceasta categorie se pomenesc deodata (de obicei imediat dupa ovulatie, in a 14-a zi a ciclului menstrual) ca sunt foarte sensibile, ca totul devine gri in jur, incep sa isi puna intrebari mai mult sau mai putin existentiale despre ce se petrece in acel moment in viata lor, au o preferinta pentru muzica melancolica, se gandesc la trecut si uneori chiar au episoade intense de plans. Le recunoastem usor dupa tendintele pesimiste, privirea fixata in gol sau dupa lipsa de eficienta si/sau motivatie. Lucrurile se petrec asa fiindca ele au o “zestre hormonala” legata de o cantitate redusa de estrogen, astfel ca, in urma unor analize hormonale prelevate din sange sau saliva, rezultatul va arata nu neaparat o cantitate mare de progesteron, ci mai degraba o cantitate redusa de estrogen. Progesteronul sau “hormonul mamicilor” este extrem de important pentru o femeie care doreste sa ramana insarcinata fiindca de el depinde fertilitatea si capacitatea ei de a face copii. Insa in lipsa estrogenului, progesteronul predispune femeia la stari de pesimism, nostalgie etc., ceea ce mai mult ca sigur ca o va determina sa nu aiba dispozitia de a face sex, indiferent ca isi doreste sau nu sa conceapa un copil. Solutiile pentru aceste femei ar fi ca, atunci cand se surprind confuze, debusolate, cand traiesc sentimentul ca nu au niciun scop in viata si cand prefera sa se uite la un film dramatic alaturi de un pachet de servetele pentru o eventuala criza de plans, sa iasa la alergat, sa danseze, sa faca miscare, sport sau orice activitate dinamica care implica miscarea corpului (se stie faptul ca, in ciuda aparentelor, miscarea fizica in timpul durerilor menstruale, ajuta enorm de mult la inlaturarea lor – bineinteles in limita bunului simt), sa se uite la comedii, filmulete sau poze amuzante (rasul determina secretia de endorfine in creier, adica exact ce au nevoie cel mai mult aceste femei din punct de vedere biochimic), sa isi faca o bucurie cum ar fi o pofta culinara sau sa mearga la cumparaturi (se stie deja ca shopping-ul determina un boost de dopamina in corp).

Tipologia 4: RETINEREA DE APA in corp

Retentia de lichide in corp se poate observa foarte usor prin faptul ca femeile din aceasta categorie iau brusc in greutate (pana la 2 kg), iar de obicei, picioarele si mainile se umfla (se observa fie cand incaltamintea strange sau cand inelele lasa urme atunci cand sunt inlaturate). De asemenea, exista senzatia de balonare si abdomenul pare mult mai umflat decat de obicei (chiar daca facem sport si de obicei avem un abdomen in forma). Din punct de vedere medical, retinem apa in corp din mai multe cauze, printre care si faptul ca limfa nu mai circula corect in corp. Limfa este acel lichid care transporta substante nutritive, toxine si… surpriza, hormoni. Daca canalele limfatice nu pot inlatura corect toxinele din corp, niciun hormon, enzima sau molecula nu va functiona optim, astfel ca se vor forma depuneri de produse reziduale in tesuturi. Apa nu este un produs rezidual, insa, daca este retinuta in totalitate in corp, inseama ca undeva ceva nu functioneaza corect. Cum limfa nu are un sistem propriu de pompare (cum este cazul sangelui care este pompat de inima), limfa este pusa in miscare prin exercitii fizice, sport, alergat. La nivel local putem face un masaj folosind o perie pentru drenaj limfatic.

Concluzie

Vestea buna este ca indiferent in care tipologie ne aflam, avem solutii pe care le putem aplica – de la schimbarea anumitor obieciuri si pana la controale medicale specializate. Insa este bine de stiut ca, desi venim din nastere cu anumite predispozitii hormonale, in anumite perioade ale vietii ne putem incadra la o anumita categorie, iar ulterior la alta, dupa probabil ca ati observat. Aceasta arata ca lucrurile nu sunt implacabile si ca, cu putin efort si cu putina auto-educare, ne putem ocupa chiar noi insene de armonia hormonala a corpului nostru, ocupandu-ne activ de fericirea si armonia noastra ca femei. Doar toate visam sa fim fericite in cele din urma, nu-i asa?

IMPORTANT: Informatiile din acest articol nu trebuie sa inlocuiasca consultarea unui specialist sau vizita la un medic. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop pur informativ. Concluziile sau referintele pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori. Aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *